APRIL 2025

Zaterdag 5 april stond er een stevige noordoostenwind, de zon scheen, maar bij de start was het toch nog maar een graad of 8. Bij de start was er dan ook een grote variatie aan kleding: van korte broek en shirt korte mouw (Herman had het hierin toch wel een beetje koud bij de start) tot lange broek en winterjack, wat dan in de loop van de dag weer wat aan de warme kant werd.

Groep 1 reed met toerleider Alfons zijn Slingerlandroute van 130 km. Ze vertrokken met 13 leden, waaronder 4 dames: Adrien, Rian, Sigrid en Nienke. Met Herman, Nienke en Sigrid als mede-kopman/kopvrouw was de toerleider in goed gezelschap en kon er windaf een mooi tempo onderhouden worden. Omdat de rit ongeveer net zoveel afslagen telde als het aantal kilometers werd er heel wat afgeslingerd op de Brabantse en Zeeuwse wegen, met als doel zoveel mogelijk mooie of bijzondere wegen te volgen. Via Wouwse Plantage, Huijbergen en Ossendrecht werd de Brabantse Wal opgezocht. Trambaan, Calfven en Onderstal deden alvast even terugdenken aan de Parel van het Pajottenland van de week ervoor. Daarna kwam het mooie Zeeuwse land aan de beurt. Langs het kanaal reden ze naar het Zuidhof en zelfs een heuse haarspelbocht kwam er aan te pas voordat ze door Rilland naar de Stationsbuurt reden. Van hieruit stonden de bloeiende fruitboomgaarden op het programma. Twee dagen ervoor stonden ze bij de verkenning nog niet in bloei, maar nu was het prachtig om te zien. Natuurlijk moest er ook nog even buitendijks genoten worden van de mooie Oosterschelde en de mosselputten, oesterputten en haven van Yerseke. Jan Mulders liet hier de groep rijden en nam de kortste weg naar de rust. Door het noordelijke en zuidelijke deel van de Yerseke Moer, het grote natuurgebied en broedplaats van veel watervogels, kwam de groep na 75 km bij de rust bij Landwinkel De Plantage in het Kaasgat aan. Buiten was een stuk terras voor AKN gereserveerd, maar dat leek de groep toch iets te koud en gekozen werd voor een plekje binnen bij de warme kachel. Bij het tweede kopje koffie kwam Cees Mathijssen nog aansluiten. Hij had 's morgens eerst nog iemand op moeten halen bij Schiphol en kon daarom pas om 10 uur op de fiets stappen om via de kortste weg naar het Kaasgat te rijden. Nadat om 12 uur iedereen afgerekend had kon aan de 55 km windop begonnen worden. Alfons kreeg de trappers slecht rond en Nienke en Sigrid volgden zijn voorbeeld en gingen in het derde wiel zitten. De sterke mannen kwamen Herman nu op kop assisteren: Eric, Rien, Frans Sep en Mathieu. Door Kruiningen, door Waarde en door Gawege reden ze naar de Westerscheldedijk, om van Rilland tot Bath buitendijks de grote zeeschepen van of naar Antwerpen te spotten. Na de Bathse brug ging het via de pas aangelegde zonnevelden naar Non Plus Ultra. Terug bij de Brabantse Wal hoort dan natuurlijk de Rijzende Weg op de een of andere manier genomen te worden. Dat gebeurde deze keer op de andere manier, nl. via de Stompe Torenlaan. Nadat op het Zandfort nog wat vals plat genomen was ging het via de Kooiweg naar Huijbergen. Omdat de Schoeliebergseweg de dagen ervoor van alle hobbels ontdaan was moest dat nog even gevierd worden door over het mooie gladde asfalt naar Essen-Hoek te rijden. Over de Hollandsedreef ging het tenslotte naar Nispen, waar Rien en Herman afdraaiden naar Moerstraten en bedankt werden voor hun bewezen diensten en zo door naar Huis ten Halve, met Nienke wind-tegen samen met Mathieu nog een keer op kop. Chapeau!
Huis ten Halve was open, dus kon er onder het genot van een drankje nog even lekker nagepraat worden. Alfons merkte daar pas dat zijn achterrem de hele terugweg aangelopen had...

Toerleider Toon Jansen van groep 2 had eigenlijk de rit naar Waarde willen rijden. Maar de noordoostenwind deed anders besluiten: het werd een rit naar het Liesbos. Van de Langedijksestraat over de Keijtenburgstraat, Postbaan en Kade naar Rucphen en over de Pierestraat en Vennestraat onder Sprundel langs via Pannenhoef en Ettensebaan naar Stuivezand en zo langs de Aa of Weerijs naar Rijsbergen. Van daaruit reden ze mooi binnendoor langs Effen en Vuchtschoot naar de koffiestop. Die was na 41 km bij de camping in het Liesbos. Terug ging het boven Etten-Leur langs via Hoeven, Bosschenhoofd en Zegge. De groep was met 17 personen en ze reden 76 km.

Zondag 6 april had de noordoostenwind nog meer dan de dag ervoor vrij spel op deze ook weer iets koudere ochtend.

Toon Jansen vertrok als eerste groep voor zijn windrit over de Oesterdam. Met Eric, Cees Mathijssen en Ad de Beukelaer mede op koppositie was het begin een makkie. De groep vertrok met 7, maar Robert Buyle haakte al gauw af, hij had last van zijn stuitje. Via Nispen reden ze eerst naar de Brembosch om hier terug te draaien naar Wouw. Langs het beeld van de Wouwse Papboer ging het naar de Hazelaar. Bij de Diefhoek ging het linksaf om via Tholen over de Oesterdam te rijden. De troepleider had ook deze keer goed gekeken naar de windrichting. Op het stuk vanaf de Bergse Diepsluis terug naar het oosten was het op kop toch goed aanpoten. Na de bocht in de Oesterdam kwam de wind iets gunstiger te staan. Aan het einde van de dam was het na 40 km goede wind uit met de pret. Het was tot aan het einde flink werken voor de mannen op kop. Over de Oude Rijksweg reden ze achter Mattemburg langs via de Heimolen over het fietspad langs de Zoom naar de Wouwse Plantage. Via Nispen werd de rit van 70 km volgemaakt, met Toon v.d.Broek en Henny Mannien achter de 4 koprijders de hele rit lekker in het wiel.

Groep 2 had in Christ Schepers de toerleider. Zij vertrokken met 7 personen naar Nispen en de Brembosch om via de Bulkenaar en Vinkenbroek naar Vroenhout en Kruisland te rijden. Via het Zegsblokwegje en de Krabbenweg was de koffiestop na 25 km bij de camping aan de Moerstraatseweg. Ook deze groep van 7 had behoorlijk veel last van de tegenwind op de terugweg. Via Moerstraten reden ze naar de Bergse Heide, over de Zoomweg naar Wouwse Plantage en daarna over de Plantagebaan richting Huijbergen. Bij Trapke Op werd terug richting Roosendaal gedraaid, om over de Schouwenbaan, Vleetweg en Hollandsedreef via de Kuilweg en Nispen de rit van 55 km uit te rijden.

Groep 3 reed weer met John een rit. De groep was de eerste kilometers compleet in verwarring, want het vertrek ging dwars door Roosendaal heen. Even dacht men dat John thuis iets vergeten was, maar nee hij reed gewoon door over de Westelijke Havendijk, om hierna bijna naar Kruisland te rijden. Via Vroenhout en Vinkenbroek kwam hij toch weer op het goede pad, nl. de Bulkstraat onder Wouw langs. Na het viaduct over de A58 reden ze door de Akkerstraat en de Bleijdenhoeksestraat naar Wouwse Plantage om zo de aanleg van de nieuwe rotonde bij de Wouwse Hil te vermijden. Over de Schouwenbaan, Hoeksebaan en de Vleetweg reden ze naar de koffiestop. Die was deze keer na 31 km in Essen-Hoek bij de Bostella. De terugweg ging weer via de kortste weg langs Nispen. De groep was met 14 leden en ze reden 42 km deze morgen.

Groep 1

zaterdag 05-04-2025

 

Groep 2

zaterdag 05-04-2025

 

Door de Yerseke Moer

Bij Landwinkel De Plantage

Groep 1

zondag 06-04-2025

 

Groep 2

zondag 06-04-2025

 

Groep 3

zondag 06-04-2025

Zaterdag 12 april vertrok Groep 1 als eerste groep deze zonnige zaterdagochtend. De temperatuur zou in de loop van de dag oplopen van 10 naar 24 graden, het werd een zomerse fietsdag dus.

De bruggentocht stond op het programma. Toerleider Cees Mathijssen had in Christ Schepers, Toon Jansen en Herman Bakx zijn medekoprijders van de dag. Vertrokken werd er door de wijk Kortendijk naar Zegge. Vervolgens binnendoor om achter Oudenbosch weer uit te komen. De toerleider wilde het tempo gematigd houden, want de koffiestop zou pas om 11.30 uur open gaan. Langs Standdaarbuiten en Fijnaart ging het naar het Haringvliet. Op de eerste brug stond de groep stil, omdat de brug open ging. Na 5 minuten kon weer verder gereden worden. Bij de 2e brug ging net voor de groep daar passeerde ook die brug omhoog. Er lagen 3 bootjes te wachten waarvan de masten net te hoog waren. Deze keer duurde het bijna 15 minuten. Het verwachte probleem bij de koffiestop was hiermee gelijk opgelost. Wat volgde was een mooi stuk door de Hoeksche Waard, met veel water, bruggetjes en mooie fietspad door de Zuid-Hollandse natuur. Via Klaaswaal en Maasdam was de groep na 67 km mooi op tijd voor de koffiestop in Puttershoek. Bij de rust deed menig clublid een jasje uit. De terugweg werd in prachtige zomerse omstandigheden gereden. De terugweg ging via de Kiltunnel naar de Moerdijkbrug. De oostenwind was ondertussen naar het zuidoosten gedraaid. Voordelig was dat niet voor de mannen op de koppositie. Na Zevenbergen was de Lamgatsebrug aan de beurt. Vanwege de windrichting werd er niet langs Hoeven maar langs Oudenbosch en Zegge gereden. Op 50 meter na was de rit 120 km lang. Er reden 16 deelnemers mee. Het was weer een prachtige fietsdag.

Groep 2 reed voor de koffiestop naar Nieuw-Vossemeer. Toine van Oers was de toerleider. Ze reden weg over Nispen en de Hollandsedreef, om daar over het fietspadje langs de Zoom naar de Wouwse Tol te rijden. Na het viaduct over de A58 reden ze over de Bergsebaan en de Heerlesebaan naar de Schansbaan. Daansberg en Hemelweg en dat bracht ze bij de Thoolse brug, waarna het over de Oud-Vossemeersedijk en de Leguitsedijk naar de molen De Jager bij de brug ging. Na 42 km konden zij bij Het Wagenhuijs aan de koffie. Daarna reden ze terug over Notendaal, de Stoofdijk en de Westlandse Langeweg naar Steenbergen. Over de Moerstraatseweg, Boswijkdreef, Boomdijk en Grote Spellestraat reden ze tenslotte via Haiink, de Brembosch en Nispen terug naar Huis ten Halve. Zij waren deze dag met 19 personen en reden 73 km.

Na de voorlopig laatste zomerdag van deze lente, was het zondagmorgen 13 april een beetje normaler lenteweer. Na vele weken van droogte had het 's nachts een beetje geregend, maar de weg was amper nat dus de AKN-ers hoefden zich daar niet door af te laten schrikken. Aan de eerste Regelmatigheidsrit deden deze keer 26 leden deel: 10 duo's en 6 enkelingen. Daaronder 4 dames, dus de kans dat een dame clubkampioen wordt dit jaar is maar liefst 20%... De opgegeven snelheden liepen uiteen van 20 tot 24,6 km/u en Henk Verschuren en Cees Mathijssen waren duidelijk geïnspireerd door het feit dat er steeds meer profkoersen gravelstroken in hun parcours opnemen. Maar liefst 3 gravelstroken waren er in het parcours opgenomen: de Segersdreef bij Roosendaal, de Van Opdorpendreef bij Pagnevaart en de Nederheide op de terugweg naar Roosendaal. Toch bleef iedereen van pech gespaard. De routebeschrijving was erg duidelijk. Het enige probleem was misschien de stevige zuidwestenwind. Voor de wind kon er flink vaart gemaakt worden, om vanaf Sprundel wat gas terug te kunnen nemen tegen de wind in. Maar omdat er grote stukken toch redelijk wat beschutting tegen de wind was kon het zomaar zijn dat er toch te hard gereden is. We zullen tot na de tweede Regelmatigheidsrit geduld moeten hebben voordat we weten of dat inderdaad zo geweest is. De route was deze keer maar 50,9 km lang.

Groep 1

zaterdag 12-4-2025

 

Groep 2

zaterdag 12-4-2025

 

Bruggentocht

Bruggentocht

Bruggentocht

Bruggentocht

 

Bruggentocht

 

Eerste Regelmatigheidsrit

zondag 13-04-2025

 

 

De controleur aan het werk...

 

Zo te zien houdt Rini niet van paaseitjes...

 

Zaterdag 19 april beleefde een koude start bij een graad of 7, maar de zon scheen al lekker en de voorspellingen waren dat er bij een ietwat aanwakkerende oostnoordoostenwind temperaturen van een graad of 15 bereikt zouden worden.

Groep 1 vertrok als eerste groep met Toon Antens als toerleider voor zijn vernieuwde clubrit Oelegem. Toon zou de gehele rit op de koppositie rechtsvoor blijven rijden. Christ Schepers reed de eerste 20 km met hem op kop. Ze vertrokken deze keer langs Schijf mooi binnendoor om in Wernhout uit te komen. Herman Bakx had ondertussen de plaats van Christ ingenomen. Na Wernhout ging het om Meer heen naar Hoogstraten om langs Rijkevorsel bij het kanaal Schoten-Dessel uit te komen. Even dachten er een paar leden dat de koffiestop in Sint Jozef zou zijn, maar net voor Sint Jozef werd het kanaal overgestoken. Langs Oostmalle ging het naar Zoersel. Net na Malle was nog wel een gravelpad in de rit opgenomen, zodat de deelnemers een beetje af konden kicken van de 3 gravelpaden van de week ervoor bij de Regelmatigheidsrit. Via Vorselaar en Grobbendonk konden ze met de wind in de rug in een rechte lijn langs het Albertkanaal naar Oelegem.  De koffiestop werd na 80 km bereikt. Herman had toen dus 60 km op de koppositie gereden. Na de stop werd er langs het Albertkanaal naar Schoten gereden, waarbij ze konden genieten van de vele boten die er afgemeerd lagen langs het kanaal. De eerste 25 km nam Christ de koppositie weer voor zijn rekening. Herman nam de koppositie daarna weer over en stond die tot Nispen niet meer af. Na Schoten ging het naar Brasschaat. Hierna werd er ook nog langs het vliegveld gereden. Kalmthout was de volgende plaats op de route, waarna ze om Achterbroek heen naar Nieuwmoer reden om via Horendonk terug te rijden. In Nispen reden Rien en Herman rechtdoor naar Moerstraten. Huis ten Halve zou bij terugkomst gesloten zijn. Omdat verscheidene leden in Nispen besloten om daarom bij Tivoli nog wat te drinken reed de toerleider met Nienke en Sigrid de rit uit. Er werd deze rit 133 km afgelegd en er waren 13 leden aanwezig.

Groep 2 reed deze keer met toerleider Alfons een reprise van de jubileumrit naar het Kaasgat van juni 2024. Met 90 km een wat langere rit op zaterdag dan de groep gewend is, maar per mail waren de leden vooraf hierover geïnformeerd, zodat ze genoeg brood mee konden nemen en met volledig opgeladen persoonlijke of elektrische accu's aan de start konden verschijnen. Met 21 leden vertrok de groep met naast Alfons Pieter v. Leijsen, Ad de Beukelaer en Toon v.d. Broek op kop. Om de wegwerkzaamheden bij de Wouwse Hil te vermijden reden ze via Nispen en de Julianastraat naar Wouwse Plantage en over de Schouwenbaan naar Huijbergen. over de Kooiweg, niet bepaald de favoriete weg van Jos Vos, reden ze naar Hoogerheide om via Korteven richting Zeeland te rijden. Met de wind lekker in de rug ging het langs de kassen en de zeer schone boerderij van Jos van Iwaarden naar de Oosterscheldedijk. Tot Roelshoek binnendijks. Daar had Frans Peeters iets te weinig vaart om de dijk op te rijden, waardoor hij, zonder erg, omviel. Daarna kon er kilometers lang buitendijks genoten worden van de Oosterschelde. Na 45 km was de groep bij Landwinkel de Plantage in het Kaasgat, waar de gereserveerde tafels binnen keurig klaar stonden. De liefhebbers konden zich desgewenst zelfs warmen aan de houtkachel en een lekkere warme wafel met extra veel slagroom ging er bij sommigen ook wel in. Na het tweede kopje koffie kon er na een klein uurtje binnen in de mooi ingerichte winkel afgerekend worden en was het tijd voor de tweede helft van 45 km. Deze keer dus wind tegen. De beloofde bloeiende boomgaarden en het feestelijk versierde Oostdijk en Rilland kwamen onderweg richting Brabant voorbij. Wind tegen probeer je op kop zoveel mogelijk één tempo aan te blijven houden, maar dat lag bij de stukken die bergop liepen voor sommigen in de groep net wat te hoog. Weer een leermomentje voor de toerleider! Over Ossendrecht, Huijbergen, Essen-Hoek en Nispen werd de 90 km precies vol gemaakt.

N.B.
Het verslag van Tweede Paasdag kun je hier volgend weekend lezen.

 

Groep 1

zaterdag 19-4-2025

 

Groep 2

zaterdag 19-4-2025

 

Rust in Oelegem

Rust in Oelegem

 

Rust in Oelegem

 

Rust bij het Kaasgat

 

 

Rust bij het Kaasgat